Події

05
червня 2008
«Круглий стіл» на тему «Політика уряду щодо подальшої долі облгазів та формування газового ринку в Україні»
Ціна безпеки

Експерти про газорозподільні мережі

«Вибухи газу в житловому секторі триватимуть, оскільки Україна наблизилась до межі техногенного зносу газорозподільних мереж. В той же час, держава фактично не має чітких планів щодо їхньої реконструкції», -- наголошували 5 червня учасники «круглого» столу, організованого Київським міжнародним енергетичним клубом «Q-club».
«Нормальному розвитку відповідної галузі заважають бюрократи, які з 1994 року гальмують вирішення нагальних проблем», -- заявив під час дискусії президент «Q-club» Олександр ТОДІЙЧУК. На його думку, «відсутність належного законодавства, правил гри на ринку стає вигідною окремим представникам уряду, оскільки дає можливість в «ручному» режимі керувати галуззю». «Не треба нічого видумувати щодо умов діяльності газорозподільних систем, -- достатньо адаптувати до умов України досвід, приміром, Росії або країн Балтії, що значно випередили Україну на шляху їхнього реформування», -- вважає ТОДІЙЧУК.
Учасники дискусії наголошували на тому, що «відсутність практичного законодавства в галузі газопостачання та користування газовими мережами» є гальмом для нормальної діяльності облгазів. «Ми напевно вичерпали концепцію 1994 року» й нині відносини, в яких перебувають облгази, «фактично суперечать чинному законодавству», -- заявив Василь МАРЧУК, голова правління ВАТ «Львівгаз». Згідно вимог його коллег, «правила гри на ринку мають бути встановлені на законодавчому рівні». Тобто держава має вирішити, «що вона робитиме зі своїми газовими мережами». Якщо держава передасть ці мережі «в користування спеціалізованих організацій, мають бути вироблені вимоги до цих організацій на законодавчому рівні, а також закріплений прозорий механізм формування тарифів», вважає МАРЧУК.
На думку Івана ВАРГИ, радника міністра палива та енергетики, дії держави мають бути системними. В першу чергу, має бути вироблена відповідна державна концепція, а також низка базових законів та нормативних актів, які б якнайширше охоплювали сферу стосунків в трикутнику «споживачі газу – газорозподільні компанії -- транзитери», вважає він.
Учасники «круглого» столу планують звернутися зі своїми пропозиціями до Президента, уряду, парламенту. Матеріали дискусії буде оприлюднено найближчим часом.
В дискусії взяли участь Бурзу АЛІЄВ, заступник міністра палива та енергетики України, Іван ВАРГА, радник міністра палива та енергетики, Іван ДІЯК, радник голови НАК «Нафтогаз України», Павло КАЧУР, виконавчий директор альянсу «Нова енергія України», Валерій БОРОВИК, голова правління альянсу «Нова енергія України», Василь МАРЧУК, голова правління ВАТ «Львівгаз», Іван ЯРОВИЙ, голова профспілки працівників газових господарств, Олена КОВАЛЕНКО, представник Асоціації газорозподільних мереж, Михайло ГОНЧАР, експерт центру «НОМОС», Володимир ЗАРИЦЬКИЙ, американський експерт в сфері ПЕК, Віталій ДЕМЯНЮК, генеральний директор компанії «ГАЗЕКС-Україна, Сергій НАСВІЩУК, директор юридичного департаменту Міністерства палива та енергетики України, інші.

    Тези

  • Павло КАЧУР: «В бюджеті-2008 потрібно передбачити цільову надбавку до ціни на газ для модернізації газових мереж»

    «Пропоную за підсумками обговорення в Київському міжнародному енергетичному клубі направити пропозиції до Закону про державний бюджет щодо встановлення цільової надбавки до ціни на газ і передбачити її використання на модернізацію газових мереж», заявив Павло КАЧУР, виконавчий директор Альянсу «Нова енергія України». Як відомо, зараз уряд готує зміни до Закону України «Про Державний бюджет на 2008 рік».

    За словами експерта, «модернізацію мереж треба проводити негайно». При цьому «важливо упередити тіньовий перехід газових мереж у власність приватних структур», -- наголосив КАЧУР. На його думку, «один із підходів до вирішення проблеми – модернізація систем за рахунок надбавки, яка має цільове призначення». Чи можна її закладати в тариф? «Небажано, бо не виключені в майбутньому суперечки і судові позови з боку приватних операторів, що модернізація виконана за їх кошти», -- вважає експерт. «Коли ж надбавку до тарифу на модернізацію встановити як цільову, підстав для двозначного трактування не буде», -- заявив він. КАЧУР нагадав, що «в електроенергетиці така надбавка себе виправдала і дала дуже позитивний результат».

  • Тетяна КАЛІНІЧЕНКО: «Облгази не можуть планувати свою діяльність, оскільки договори на користування газопроводами суперечать чинному законодавству й можуть бути розірвані в будь-який час»

    «Діючі договори на користування газопроводами суперечать чинному законодавству», -- заявила Тетяна КАЛІНІЧЕНКО, адвокат юридичної компанії «ОлРуст». За її словами, «за умовами цих договорів останні можуть бути розірвані в будь-який час». Облгази, маючи такі договори, «не взмозі планувати навіть поточну діяльність, в тому числі -- ремонти газорозподільних систем у необхідних обсягах, -- і як наслідок, не можуть забезпечити їхнього безпечного використання», вважає вона.

    На думку КАЛІНІЧЕНКО, «сьогодні фактично немає відповідального за газорозподільні системи, у відповідності до вимог чинного законодавства». Адвокат пояснила, що «власником газорозподільних систем є держава в особі Фонду державного майна, їх фактичними користувачами -- є облгази на підставі договорів на безоплатне користування державним майном». За її словами, «договори були укладені з 1998 по 2001 роки на підставі наказу ФДМУ, який пізніше був скасований за протестом Генеральної прокуратури». В той же час, «з 1 січня 2004 року вступили в дію -- нова редакція Цивільного кодексу та Господарський кодекс України», роз`яснила КАЛІНІЧЕНКО. За її словами, «на сьогодні в чинному законодавстві відсутні правові норми, які б дозволяли передавати державне майно в безоплатне користування».
    В той же час, «законодавством передбачено передачу державного майна в користування на підставі договору оренди або концесії», заявила адвокат. При цьому, «газорозподільні системи передавати в оренду законодавством заборонено», наголошує КАЛІНІЧЕНКО. В той же час, «можливою є передача газопроводів в концесію згідно Закону України «Про концесію», за умови визначення Кабінетом міністрів уповноваженого державного органу на укладення договорів концесії та умов укладання зазначених договорів», роз’яснила вона. Тобто, за її словами, «діючі договори на користування газопроводами суперечать чинному законодавству, за умовами цих договорів останні можуть бути розірвані в будь-який час».
    В той же час, у облгазів «відсутні грошові кошти, необхідні на проведення ремонтів газорозподільних систем», наголошує КАЛІНІЧЕНКО. За її словами, «діючі тарифи на постачання природного газу та на його розподіл занижені». «Коштів, які отримують облгази, не вистачає навіть на виплату заробітної плати належного рівня працівникам газових підприємств», заявила адвокат. Як наслідок, -- кадровий голод.
    КАЛІНІЧЕНКО також вважає суттєвою перепоною на шляху розвитку «відсутність законодавства, яке встановлює правила гри на газовому ринку України». Сьогодні, за її словами, «діє постанова Кабінету міністрів №1729 «Про порядок забезпечення природним газом споживачів України», в яку щорічно вносяться зміни». Крім цього, правила гри на ринку визначає також «наказ НАК «Нафтогаз України», який теж приймається щорічно в залежності від умов підписаних контрактів на імпорт природного газу в Україні», зазначає юрист. Причому «протягом 10 років не прийнятий жодний закон, який би регулював порядок та умови газопостачання, хоча є достатньо законопроектів на цю тему», -- наголошує КАЛІНІЧЕНКО.
    На її думку, «правовий безлад, відсутність відповідальності за безпечність газопостачання, відсутність державної програми на проведення ремонтів ГТС України та утримання її в належному технічному стані за державні кошти чи кошти інвесторів, може призвести до сумних наслідків». Юрист нагадала, що «газопроводи в Дніпропетровську, де в жовтні минулого року стався жахливий вибух в житловому будинку, побудовані близько 40 років тому». В той же час, за її словами, «в західних областях України газопроводи побудовані близько 70 років тому».

  • Сергій ДЯЧЕНКО: «Необхідно створити єдиний державний реєстр трубопровідного транспорту, а також законодавство щодо умов його передачі в концесію»

    «При нинішньому законодавстві передача трубопровідного транспорту в платне користування, -- тобто оренду чи концесію, -- може бути використана для його приватизації», -- заявив прес-службі Київського міжнародного енергетичного клубу Q-club Сергій ДЯЧЕНКО, помічник секретаря РНБОУ. За словами експерта, «зрозуміло, що потрібно вирішувати, хто і яким чином візьме на себе відповідальність за стан газорозподільних систем». В той же час, «перед тим, як впритул підійти до «концесійного» питання, необхідно розв’язати два ключових завдання, -- створити відповідне законодавство та єдиний державний реєстр трубопровідного транспорту», -- наголошує він.

    ДЯЧЕНКО зауважив, що «інвентаризація Фонду державного майна та НАК «Нафтогза України» не відповідає потребам вирішення такої складної юридичної проблеми, як передача в концесію, й може бути використана хіба що для прийняття управлінських рішень». На його думку, «великою проблемою є непрозорість стосунків власності на газорозподільних підприємствах». З одного боку, «власники обленерго, володіючи ліцензією та контрактом, мають прибутковий бізнес та монопольне положення на ринку», з іншого, -- «із-за непрозорості стосунків власності вони нерідко стають жертвами політичного тиску», -- прокоментував ситуацію експерт.
    В той же час, за його словами, «нинішня система тарифів не забезпечує простого економічного відтворення газотранспортних підприємств, а також трубопроводів, які вони експлуатують». Зокрема, «в ще в 2002 році експерти прогнозували в термін 5-6 років можливість серйозних техногенних аварій, -- зокрема в Дніпропетровську», -- нагадав ДЯЧЕНКО.
    При цьому, на його думку, «газотранспортні підприємства забувають про можливості інвестування в розвиток системи телеметрії, для чого існують всі законодавчі можливості». ДЯЧЕНКО зауважив, що «традиційно саме ці підприємства відповідають за телеметрію та формування балансу газу на підзвітній території».

  • Сергій НАСВІЩУК: «В країнах ЄС функції експлуатації, обслуговування газової мережі, а також транспортування та продажу газу виконують різні юридичні особи»

    «Якщо виходити з європейського досвіду, то в країнах ЄС власник газотранспортної мережі не займається її експлуатацією, обслуговуванням, а також транспортуванням та продажем газу», -- заявив прес-службі Київського міжнародного енергетичного клубу Q-club Сергій НАСВІЩУК, директор юридичного департаменту Міністерства палива та енергетики України. За його словами, «в ЄС ці функції виконують різні юридичні особи».

    В той же час, в «Україні облгази оскаржують право державної власності на розподільні газові мережі», заявив НАСВІЩУК. За його словами, «сьогодні через суд група облгазів ставить питання про надання безстрокової ліцензії на користування ними». «Якщо ми говоримо про європейську модель, то при створенні відповідної концепції потрібно виходити з цих ключових принципів, -- наголошує НАСВІЩУК. -- А саме, -- держава має створити державне підприємство, у власності якого перебуватимуть газові мережі». В свою чергу, за його словами, «облгази матимуть статус організацій, які за відповідну плату експлуатуватимуть ці мережі». «Окремо створені організації, виходячи з європейського досвіду, будуть реалізувати цей газ на місцях, відраховуючи облгазам гроші за збір плати за газ у населення», -- вважає НАСВІЩУК.
    В той же час, на його думку, «закон про засади функціонування газового ринку настільки вихолостили, що навіть в разі його введення в дію він не в змозі буде встановити чіткі правила гри на газовому ринку».

  • Віталій ДЕМ`ЯНЮК: «Ми готові до державного контролю, оскільки хочемо перейти на низькорентабельний, але дуже стабільний бізнес».

    «Ми готові до того, що нас будуть контролювати. Тому що хочемо перейти на низькорентабельний, але дуже стабільний бізнес», -- заявив прес-службі Київського міжнародного енергетичного клубу Q-club Віталій ДЕМ`ЯНЮК, генеральний директор «ГАЗЕКС-Україна». На його думку, «передача газорозподільних систем в концесію забезпечить інтереси держави з точки зору права власності». «Безумовно, при проведенні відповідного конкурсу можуть бути встановлені вимоги щодо транспарентності власників газорозподільних мереж», - вважає ДЕМ`ЯНЮК.

    За його словами, «зараз немає ніяких проблем з нашого боку щодо задоволення потреб держави в збереженні газорозподільних мереж, їхнього розвитку і модернізації». Однак, на думку ДЕМ`ЯНЮКА, «держава має визначитися, чого вона хоче». «Якщо йдеться про можливу реприватизацію, тоді і відповідні інвестори поводитимуть себе належним чином. Якщо ні, -- то не потрібно тихо виштовхувати з ринку інвесторів», -- наголошує він.
    На думку генерального директора «ГАЗЕКС-Україна», «державі й приватним власникам на газовому ринку, в першу чергу, потрібно подолати взаємну недовіру». «Рівень еластичності тарифів облгазів настільки низький, що про будь-які зловживання не може бути й мови, -- наголошує він. -- 55% від обсягів тарифу – це власно технологічні витрати, 35% -- суттєво занижена зарплата, 10% -- матеріальні й інші витрати». За словами ДЕМ`ЯНЮКА, «оскільки тариф економічно необґрунтований, в нас є відповідні проблеми з газовими розрахунками». В той же час, «як тільки тариф буде відрегульовано, підніметься ліквідність системи, й ми почнемо нормально працювати», -- вважає він.

  • Іван ВАРГА: «Одним законом неможливо відтворити взаємостосунки всіх суб’єктів газового ринку»

    «Сьогодні ми б мали запропонувати уряду терміново взятися за розробку концепції функціонування газового ринку, оскільки одним законом неможливо відтворити взаємостосунки всіх суб’єктів», -- заявив прес-службі Київського міжнародного енергетичного клубу Q-club Іван ВАРГА, радник міністра палива та енергетики України. Він нагадав, що «на «газовому» полі, окрім споживачів та постачальників, багато інших гравців».

    На його думку, «реформування газового ринку має відбутися в два етапи». «На першому -- юридичні прогалини можуть бути заповнені указами Президента та нормативними актами уряду, щоб на перехідний період газовий ринок працював у певному правовому полі, -- прокоментував він ситуацію. -- Другий етап реформ має бути реалізований через законодавчі рішення парламенту». Експерт нагадав, що «Міністерство палива та енергетики є суб’єктом законодавчої ініціативи».
    «Чого хоче держава від газового ринку?», -- задав риторичне запитання ВАРГА. На його думку, «якщо під державою розуміти уряд, то дати відповідь на це питання дуже складно, оскільки уряди часто змінюються». В той же час, «експерти та приватний бізнес також є частиною держави, і засідання Київського міжнародного енергетичного клубу є кроком до встановлення «правил гри» на газовому ринку», -- констатував він.

  • Михайло ГОНЧАР: «Рентна плата за транспортування нафти й газу є подвійним оподаткуванням»

    «В Україні з легкої руки нинішнього прем’єр-міністра, -- тодішнього голови бюджетного Комітету Верховної Ради, -- в бюджеті-99 було введено рентну плату за транспортування нафти і газу», -- заявив прес-службі Київського міжнародного енергетичного клубу Q-club Михайло ГОНЧАР, керівник енергетичних програм Центру «НОМОС». На його думку, «такий крок абсолютно не стикується зі світовою практикою, будучи, по суті, подвійним оподаткуванням».

    За роз’ясненням ГОНЧАРА, «гроші фактично вилучаються з обороту газо- та нафтотранспортних компаній та проїдаються через бюджетну систему». Він нагадав, що «свого часу ще «Укртранснафта» неодноразово надсилала пропозиції в органи влади, щоб тим же бюджетним законом було передбачене цільове використання рентної плати для потреб реконструкції газо- та нафтотранспортної систем, -- в тому числі, газорозподільних мереж». Однак, за словами експерта, «ці пропозиції залягли в урядах «кількох скликань» на глибоке дно».

  • Павло КАЧУР: «Газорозподільні мережі України, до яких є чітко окреслений зовнішній інтерес, можуть стати додатковим елементом зовнішнього політичного тиску»

    «До газорозподільних мереж України і операторів на ринку газопостачання є чітко окреслений зовнішній інтерес», -- заявив прес-службі Київського міжнародного енергетичного клубу Q-club Павло КАЧУР, виконавчий директор Альянсу «Нова енергія України». За його словами, «ми не можемо допустити, щоб цей сектор системи газозабезпечення країни став додатковим елементом зовнішнього політичного тиску». КАЧУР наголосив, що «з боку держави мають бути виставлені певні запобіжники».

    В той же час, КАЧУР нагадав, що «газорозподільні мережі – це в першу чергу техногенний об`єкт, і питання №1 на сьогодні – безпека». На його думку, «в Україні вже підзабули Алчевськ та Дніпропетровськ, які були серйозним попередженням, що до технічного стану інфраструктурних об`єктів треба відноситися відповідально, -- тобто не економити на регламентних роботах, на відновленні технічного стану, не займатися популізмом у тарифній політиці». Як зауважив КАЧУР, «головне завдання для гарантування безпечної експлуатації газових мереж – як забезпечити їх модернізацію».

    «Друге питання – питання власності», -- вважає експерт. «Мережі не підлягають приватизації. Це правильно. Власником їх є держава. Але виникає логічне запитання: що сьогодні робить держава як власник, щоб зберегти своє майно? Які інституції чи посадові особи несуть за це відповідальність?», -- задав риторичне питання виконавчий директор Альянсу «Нова енергія України». На його думку, «важливо також обговорити пропозиції щодо політики держави як власника пакетів акцій облгазів». «Мені важко зрозуміти, яку мету переслідує КМУ утримуючи 10-20 % пакети акцій в облгазах, -- заявив КАЧУР. -- Тим більше, що цієї мети не видно навіть там, де держава має контрольний пакет акцій». Він закликав експертів та суб`єктів газового ринку «виробити консолідовану думку, гармонізовану позицію щодо того, якою має бути державна політика з означених питань».

  • Олександр ТОДІЙЧУК: «Відсутність законодавчих «правил гри» на газовому ринку вигідна окремим керівникам галузі та уряду, які хотіли б керувати ринковими процессами в «ручному» режимі»

    «З 1994 року на газовому ринку відсутнє належне законодавство, яке визначає основні «правила гри». Такий стан справ, на жаль, вигідний окремим керівникам галузі та уряду, які хотіли б керувати ринковими процесами в «ручному» режимі», -- заявив на «круглому» столі 5 червня Олександр ТОДІЙЧУК, президент «Q-club», радник міністра палива та енергетики України

    За його словами, «сьогодні не тільки країни Східної Європи, а навіть РФ обігнала Україну в справі реформування газорозподільних систем». «Потрібно скористатися західним досвідом реформування газового ринку, адаптувавши його до внутрішніх потріб», наголошує ТОДІЙЧУК. Він вважає, що «одною з головних перепон на шляху розвитку газового ринку є відсутність законодавчого визначення форм власності, відсутня також чітка форма звітності облгазів». ТОДІЙЧУК з посилання на неофіційні джерела, повідомив, що «в системі облгазів раніше пропадало» 4 млрд. кубометрів газу щорічно». Зараз, за його словами, «ця цифра орієнтовно складає 1,5 млн. кубометрів».

  • Іван ДІЯК: «Газорозподільні мережі мають бути передані в оренду або концесію»

    «Оскільки більшість облгазів вже в приватній власності, то газорозподільні мережі, якими вони користуються, мають бути передані в оренду або концесію задля встановлення відповідальності за їхній розвиток та підтримку в робочому стані», -- заявив Іван ДІЯК, радник голови НАК «Нафтогаз України». За його словами, «для цього мають бути внесені відповідні доповнення в закон про трубопровідний транспорт».

    На його думку, «приватизація облгазів відбувалася хаотично». «Якщо ми приватизували облгази, скажіть, що ми приватизували? Фактично тільки будівлі й автотранспорт, оскільки газорозподільні системи залишились у власності держави», -- заявив ДІЯК. В звязку з цим, за його словами, «залишилось без відповіді питання, хто нестиме відповідальність за стан газорозподільних мереж». Він нагадав, що «два закони України забороняють приватизувати ГТС, -- при цьому, нею користуються приватні структури». За його словами, «інвентаризація газорозподільної системи не проводилася, тому що вона не тільки державна, а ще й приватна, -- значить нічийна».
    Експерт нагадав, що «газотранспортна система не вічна, -- треба вкладати кошти в її модернізацію, побудову нових відгалужень, створення системи контролю». «Якщо мова йде про великі обсяги транзиту, то питання закупки газу вирішується на державному рівні, -- прокоментував ситуацію ДІЯК. -- Що стосується доставки газу споживачам через облгази, то це питання невнормоване». За його словами, «у нас багато років не можуть затвердити закон про ринок газу, в звязку з чим ніхто ніяким чином не відповідає за ситуацію».

  • Іван ЯРОВИЙ: «Всі облгази працюють зі збитком навіть по такій складовій, як зарплата»

    «Сьогодні ніхто не може сказати, -- навіть НКРЕ, -- що розрахунки тарифів облгазів не обґрунтовані. Всі облгази працюють зі збитком навіть по такій складовій, як зарплата», заявив Іван ЯРОВИЙ, голова профспілки працівників газових господарств України.

    За його словами, «нам говорять про підняття зарплати працівникам облгазів до середньої по нафтогазовій галузі». «При цьому не вирішується питання приведення у відповідність ціни на газ, який використовується на виробничо-технологічні витрати, передбаченої чинним тарифом, до фактичної ціни закупівлі газу, -- коментує він ситуацію. -- Такі дії призведуть лише до негативних наслідків, оскільки не буде реальних грошей для виплати зарплати». Він нагадав, що відразу після страшної техногенної катастрофи в Дніпропетровську 13 жовтня 2007 року «було дуже багато розмов на всіх рівнях про необхідність вжиття термінових заходів по покращенню стану справ у галузі, зокрема – забезпечення належного технічного стану газових мереж, приведення їх в належний стан, укомплектування необхідною нормативною чисельністю та встановлення достойної заробітної плати працівникам». «Однак з часом все спустили на гальма», -- заявив ЯРОВИЙ. Нині, за його словами, «відбулися три зустрічі з прем’єром, але виконання протокольних рішень цих зустрічей здійснюється дуже повільно».

  • Володимир ЗАРИЦЬКИЙ: «В США, на міжнародних форумах з ПЕК, Україну згадують все рідше»

    «Як учасник та організатор міжнародних конференцій з проблем ПЕК, в яких брав участь американський сенатор ЛУГАР, мушу констатувати, що Україна згадується все рідше», -- заявив Володимир ЗАРИЦЬКИЙ, американець українського походження, експерт в сфері ПЕК, засновник філії «Q-club» в США.

    За його словами, «якщо на попередніх двох конференціях про Україну говорили в звязку з проектами «Набукко», «Білий потік» та Одеса-Броди, -- то на останній, за участю ЛУГАРА, переважно йшла мова про Росію». Впливові американські політики та експерти «обговорювали російський проект «Південний потік», спроби Росії вплинути на реалізацію європейського проекту «Набукко», а також її намагання отримати додаткові можливості транспортування енергоносіїв через Лівію та ігри з Норвегією», -- заявив ЗАРИЦЬКИЙ. «З цього можна зробити лише один висновок -- Україна має йти вперед, щоб не залишитись позаду», -- констатував він.
    Він нагадав, що «і країни ЄС, і США напочатку 90-х років бачили Україну ключовим транзитером газу та нафти, а також постачальником електрики в європейські країни». На його думку, «від українців й досі очікують провідної ролі в цих сферах». «Ми мусимо відповісти на ці очікування, зміцнивши європейську колективну безпеку», наголосив ЗАРИЦЬКИЙ.

  • Віталій ДЕМ`ЯНЮК: «Україна збереже імідж надійного транзитера лише в разі наведення порядку в газорозподільних мережах»

    «Реформи на внутрішньому газовому ринку – це питання міжнародного іміджу України», -- заявив пресс-службі Київського міжнародного енергетичного клубу Віталій ДЕМ`ЯНЮК, генеральний директор «ГАЗЕКС-Україна». «Як ми розраховуємо нажити славу надійного транзитера, якщо у нас немає порядку в газорозподільних мережах?», -- запитує він. Приміром, за його словами, «в Україні не можуть чітко сказати, як формуються втрати, які безумовно впливають на загальний баланс газу».

    ДЕМ`ЯНЮК назвав «питання безпеки експлуатації газорозподільних систем нагально важливим». За його поясненням, «одна з наших компаній -- «Дніпрогаз» -- пройшла через біду, яка сталася минулого року». На думку директора «ГАЗЕКС-Україна», «в реконструкцію газорозподільних систем, ступінь зносу яких є дуже значним, необхідно вкласти суттєві кошти». «Держава якнайшвидше має створити надійний механізм залучення інвестицій і в державні, і в приватні підприємства галузі», -- наголосив ДЕМ`ЯНЮК.

    За його словами, «вигадувати велосипед тут не потрібно», оскільки «ми маємо досвід європейських країн, які зазвичай віддають в довготермінову концесію державні об`єкти інфраструктури, -- в тому числі, газорозподільні мережі». Як пояснив директор «ГАЗЕКС-Україна», «відповідні об`єкти залишаються державним майном, яке користувачі зобов`язуються підтримувати в належному стані, модернізувати, залучати інвестиції». На його думку, «інвестиційна складова безумовно має відбитися на ціноутворенні». В зв`язку з цим, «необхідно переглянути систему тарифів», -- вважає ДЕМ`ЯНЮК. Крім того, за його словами, «при реформуванні моделі тарифоутворення необхідно змінити модель функціонування внутрішнього ринку газу, яка на сьогодні є абсолютно дискримінаційною для українських підприємств». «Нас витискають з ліквідних – в низьколіквідні сектори енергетичного ринку, де ми отримуємо гроші по залишковому принципу», -- пояснив директор «ГАЗЕКС-Україна». «В країні мають бути створені правила гри, які були б рівними для всіх», -- констатував він.

  • Валерій БОРОВИК: «Система формування тарифів не дозволяє облгазам отримувати прибуток»

    «Будемо відвертими, питання номер один – прозорість внутрішнього ринку газу», -- заявив пресс-службі Київського міжнародного енергетичного клубу Валерій БОРОВИК, голова правління Альянсу «Нова енергія України». На його думку, «якби був прозорим ланцюжок інтересів -- приватні господарі облгазів, «Укртрансгаз», НАК «Нафтогаз України», -- було б значно легше врегулювати стосунки між всіма гравцями ринку – власниками, державою, споживачем». В той же час, «ми практично не знаємо, як працює система газопостачання й транзиту газу в країні, – ні зовнішня, ні внутрішня -- із-за відсутності чіткої системи обліку і контролю», вважає БОРОВИК.

    На його думку, «немає прозорості в питанні, куди йдуть фінансові потоки».«Сьогодні головний заробіток облгазів -- технологічні втрати, оскільки система формування тарифів не дозволяє отримувати прибуток, якщо паралельно ти не є власником ресурсів», -- вважає голова правління Альянсу «Нова енергія України». На його думку, «звідси – й нестача коштів на реконструкцію». «Грошей немає, бо вони приховуються за різними схемами, -- списуються на технологічні втрати, по тендерних поставках і т.п.», -- констатує БОРОВИК.

    «Встановити єдині для всіх правила гри можливо лише через зрозумілий для всіх учасників Закон «Про газопостачання», -- заявив БОРОВИК. Від Альянсу «Нова енергія України», він взяв на себе зобов`язання на наступне засідання клубу принести відповідний проект закону, який розроблявся фахівцями компанії. «Звісно, він буде не ідеальний, однак на його основі, за участі відповідних фахівців, може бути розроблений цілісний законопроект, який буде підтриманий суспільством й керівництвом держави», -- вважає БОРОВИК.

  • Михайло ГОНЧАР: «Замість псевдоринку, який генерує в газовому секторі лише заборгованості для держави, необхідно створити нормальний ринок»

    «Замість псевдоринку в газовому секторі країни необхідно створення нормального газового ринку», -- заявив пресс-службі Київського міжнародного енергетичного клубу Михайло ГОНЧАР, керівник енергетичних програм Центру «НОМОС». За його словами, «діючий сьогодні механізм функціонування газового сектору генерує лише заборгованості для держави, тоді як «тіньові» власники перекачують доходи в офшорні зони». В той же час, «новий механізм має генерувати необхідні фінансові кошти для поновлення і подовження ресурсу існуючих газорозподільних мереж за рахунок нормального ціноутворення», -- наголошує експерт.

    «Замість псевдоринку в газовому секторі країни необхідно створення нормального газового ринку», -- заявив пресс-службі Київського міжнародного енергетичного клубу Михайло ГОНЧАР, керівник енергетичних програм Центру «НОМОС». За його словами, «діючий сьогодні механізм функціонування газового сектору генерує лише заборгованості для держави, тоді як «тіньові» власники перекачують доходи в офшорні зони». В той же час, «новий механізм має генерувати необхідні фінансові кошти для поновлення і подовження ресурсу існуючих газорозподільних мереж за рахунок нормального ціноутворення», -- наголошує експерт.

    Він нагадав, що «сьогодні газорозподільні газові мережі де-юре -- державна власність, а де-факто – приватні». ГОНЧАР вважає, що «необхідно відповідним законом передбачити своєрідну «транспарентизацію» (люстрацію) власників облгазів, а також представлення ними для погодження з відповідними державними органами планів щодо забезпечення технічного розвитку та безпеки експлуатації мереж». В той же час, «необхідна трансформація НКРЕ в незалежного регулятора ринку в дусі європейських вимог до такої інституції, оскільки НКРЕ в її нинішньому статусі підконтрольна уряду і його, часто популістській політиці», -- наголошує експерт. Однак, за його словами, «держава теж має рацію, закликаючи облгази обгрунтовувати вимоги підвищення тарифів». Себто «необхідно створити нові прозорі правила гри, -- без цього будь спроби реформувати галузь приречені на невдачу», -- впевнений ГОНЧАР.

    Він нагадав, що «керівники держави під час міжнародних коференцій та публічних зустрічей постійно стикаються з питаннями щодо транспарентності функціонування ПЕК України». На думку експерта, «зволікання з вирішенням цього питання призводить до зниження привабливості України в очах зарубіжних інвесторів». Оскільки «український ПЕК не стає прозорішим, то не тільки західні, а вже й східні партнери (з Казахстану, Азербайджану) цікавляться проектами поза Україною, з мінімальними ризиками», наголошує ГОНЧАР. «Де знайти дурня-інвестора, який віддасть свої гроші непрозорій з точки зору власності акціонерній структурі?», -- іронізує експерт. В той же час, за його словами, в Україні «продовжує побутувати принцип, -- інвестор, давай інвестиції, а сам йди геть». «Сподіватися на успіх при такому підході не доводиться», -- впевнений ГОНЧАР.


 [1-1]