Характеристика сучасного стану та розвиток нафтотранспортної системи України
Нафтотранспортна система України, експлуатацію якої здійснює ВАТ "Укртранснафта", складається з 19 магістральних нафтопроводів (МН) загальною довжиною 4766,1 км. Річна пропускна спроможність системи для транзиту нафти з території РФ становить: на вході 114 млн. тонн, на виході - 56,3 млн. тонн. За необхідності система нафтопроводів спроможна в повному обсязі забезпечити потреби нафтопереробних підприємств, виходячи з їх максимальної проектної потужності понад 50 млн. тонн на рік. Роботу нафтопровідної системи забезпечує 51 нафтоперекачувальна станція, на яких працює 176 насосних агрегатів загальною потужністю 356,5 тис.кВт. Загальна ємність резервуарного парку становить 1085 тис.м3.
На нафтоперекачувальних станціях і МНТ "Південний" розміщено 11 резервуарних парків для товарної нафти. Загальна кількість резервуарів 81, номінальна їх ємність становить 1085 тис. куб. м, товарна ємність - 745 тис. куб. м.
Термін експлуатації нафтопроводів складає від 20 до 44 років і 90% з них відпрацювали свій амортизаційний період. Обладнання нафтотранспортної системи утримується в надійному стані, хоча є морально застарілим, потребує заміни або модернізації, додаткових експлуатаційних витрат.
Забезпечення надійності функціонування нафтотранспортної системи на найближчу перспективу (до 2010 року) потребуватиме фінансових витрат на суму близько 4 млрд.грн., з них для реалізації першочергових заходів - 2,3 млрд.грн.
Необхідно довести існуючу систему нафтопроводів до стану, який відповідає міжнародним стандартам, що передбачає впровадження нових технологій та устаткування: енергоефективних електродвигунів та частотно-регульованого електроприводу, насосів з високим ККД, сучасного обладнання резервуарного парку, впровадження сучасних систем автоматики і телемеханіки, антитурбулентних присадок, ефективних антикорозійних покриттів і систем електрохімічного захисту трубопроводів, ефективних технологій очищення трубопроводів та резервуарів від підтоварної води і парафінистих відкладень, систем обліку обсягів та якості нафти, нових технологій діагностики та ремонту нафтопроводів, інформаційно-аналітичних систем оптимізації режимів нафтотранспортної системи.
У 2005 році обсяг транспортування нафти склав 46,6 млн.т, в тому числі
31,3 млн.т - транзитом, 15,2 млн.т - на нафтопереробні заводи, розташовані в Україні,
1,5 млн.т - нафтопроводом Одеса-Броди. Обсяги транспортування української нафти нафтопроводами на НПЗ - біля 0,7 млн.тонн.
Суттєвим недоліком в постачанні нафти в Україну є те, що зовнішніми надходженнями сировини українська нафтопровідна система пов'язана тільки з російською нафтопровідною системою, що призводить до монопольного положення Росії у постачанні нафти в Україну та її транзиту. У таких умовах заходи з диверсифікації джерел надходження нафти мають розглядатися як ключовий елемент забезпечення національної безпеки держави і створення умов для стабільної роботи та розвитку економіки країни.
Географічне розташування України дозволяє задіяти різноманітні джерела постачання нафти незалежними шляхами з Азербайджану, Казахстану, Туркменістану, країн Ближнього і Середнього Сходу та ін., при цьому суттєво посиливши роль держави-транзитера між нафтодобувними регіонами країн каспійського побережжя та важливими ринками збуту в Європі.
Передбачається збільшення завантаженості системи нафтопроводів до 2010 року – до 65 млн.т, до 2015 року – до 70 млн.т на рік, на подальші роки – збереження обсягів транспортування нафти або поступове їх зменшення. Збільшення обсягів транспортування нафти планується здійснити за рахунок поетапної реалізації проекту інтеграції нафтопроводів “Дружба” та “Адрія” (транспортування нафтопроводами “Дружба” додатково 5 – 15 млн.тонн), а також будівництва нафтопроводу Броди (Україна) – Плоцьк (Польща) та поетапної реалізації проекту ЄАНТК для забезпечення транспортування нафти з країн каспійського регіону (Казахстан, Азербайджан) та країн Перської затоки (Іран, Ірак та інші) до 2010 року – до 10 млн.т, до 2015 року – 20 млн.т.
Схема нафтотранспортної системи України

Характеристики пропускної спроможності та завантаженості нафтотранспортної системи України за 2002 - 2005 роки
№ | Найменування нафтопроводів (МН) | Проектна продуктивність млн. т/рік |
Фактична пропускна здатність млн. т/рік | Фактична перекачка за 2002 р., млн. т нетто | Фактична перекачка за 2003 р., млн. т нетто | Фактична перекачка за 2004 р., млн. т нетто | Фактична перекачка за 2005 р., млн. т нетто | Завантаження МН за 2005р. до фактичної пропускної здатності, % |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Вхід нафти з території РФ | ||||||||
1 | Самара - Лисичанськ |
90,0 | 62,0 | 22,4 | 25,6 | 27,79 | 16,45 | 27 |
2 | Мічурінськ - Кременчук |
18,0 | 18,0 | 5,6 | 7,5 | 6,14 | 5,34 | 30 |
3 | Мозир - Броди |
34,0 | 34,0 (1) | 18,3 | 21,5 | 20,23 | 23,77 | 70 |
Нафта з території РФ (ЮРАЛС) |
142,0 | 114,0 | 46,3 | 54,6 | 54,16 | 45,56 | 40 | |
Вхід української нафти | ||||||||
Українська нафта |
9,3 | 7,3 | 1,6 | 1,2 | 1,14 | 1,07 | 15 | |
Вихід транзит | ||||||||
Всього: |
68,2 | 56,3 | 27,4 | 33,0 | 31,40 | 25,28 | 45 | |
На НПЗ України | ||||||||
Всього: |
52,4 | 58,2 | 18,9 | 22,4 | 21,71 | 14,53 | 25 | |
Українська нафта | ||||||||
1 | Транзит на експорт (українська нафта) |
- | - | 0,0 | 0,2 | 0,43 | 0,36 | - |
2 | Транспортування до НПЗ української нафти |
- | - | 1,6 | 1,0 | 0,71 | 0,71 | - |
3 | Разом: |
- | - | 1,6 | 1,2 | 1,14 | 1,07 | - |
МН Одеса - Броди | ||||||||
1 | Броди - Одеса | 14,5 | 14,5 | 0 | 0 | 1,05 | 5,75 | 40 |
Після 2010 року існує ризик поступової втрати обсягів транзиту російської нафти, тому реалізація проекту ЄАНТК є основним стратегічним напрямком розвитку транзитного потенціалу України.
На подальші роки можливе збільшення до проектної потужності 40 млн.т на рік обсягів транспортування нафти системою Одеса – Броди. Перехід нафтопроводу Одеса – Броди на роботу в аверсному режимі дозволить здійснювати поставки нафти в Україну з інших країн Каспійського регіону, а також з Іраку, Ірану, країн Північної Африки.
Розширення проекту ЄАНТК передбачається у варіанті Тенгіз-Броди-Плоцьк-Гданськ-Вільгельмсхафен. Перспектива прив’язки проектів експорту нафти з Іраку до проекту ЄАНТК розглядається в контексті домовленостей України і Польщі щодо співробітництва підприємств нафтогазових комплексів двох країн у зоні польської відповідальності.